Jom turun dusun buah-buahan atuk saya!




Helo! Kali ni aku nak ceritakan musim cuti tahun baru cina kali ni. Orang cina habiskan masa beraya dengan kaum die, orang kita pula ada yang kerja saja ataupun pulang ke kampung jenguk ibu bapa ataupun lawat atuk dan nenek. Cuti seminggu ni a.k.a raya Tahun Baru Cina aku habiskan dekat kampung. Seminggu tu aku dapat manfaatkan masa aku dekat kampung dengan baik sekali. Dalam masa sehari boleh dapat macam-macam faedah. Bangun pagi faedahnya mulut wangi sebab gosok gigi dan makan sarapan pagi. Kalau dekat rumah sendiri jangan harap nak sarapan pagi. Tengah hari terus. Hehe. Dari pukul 12 tengah hari sampai 5 petang tu jalan keliling kampung, tengok tv, datang kenduri orang kahwin @ marhaban, lepak sambil makan buah dan macam-macam boleh buat. Hari selasa yang lalu kitorang buat rombongan CIK KIAH datang kebun. Haha. Habis nyamuk keliling badan. Dah la pakai baju serba hitam (padah nak cepat sangat pergi kebun). Dekat kebun atuk,  pokok yang berbuah lebat cuma rambutan, langsat, pulasan dengan manggis je. Tapi langsat paling banyak. Sedap je tengok. 


Yum2 

Geram je tengok.
Manggis segar. Jemput makan. 
Alhamdulillah banyak buah langsat. Boleh bagi kat jiran-jiran.
Hidangan langsat. Meh kekah ramai-ramai.
Rama-rama dah datang! 
Wahhh! Rama-rama nak makan langsat ke?
Yummy! Manisss!


Ok. Itu saja gambar yang aku ambil masa kat kebun atuk time tu. Memang best bila tengok buah atas pokok semua dah tinggal sikit. Kalau banyak nanti kenyak la monyet-monyet yang kat hutan tu makan. Da la Free Of Charge! Kalau kena bayar bagus juga. Hehe. <dengki dengan monyet?>  Insya-Allah bila balik kampung time musim buah lagi aku ambil gambar banyak-banyak okay? Sampai sini dulu. Salam.



- Trimas to all readers for reading my blog -

No comments:

Post a Comment